måndag 15 november 2010

ni tror att ni vet något nu, men jag vet inget alls.

Jag tror jag värderar livet mer än något annat. Som jag ser på det, så har livet gett mig allt jag har. Hade jag levt ett annat liv hade jag självklart värderat andra saker, men just nu känner jag mig bara så tacksam. 
Jag stöter ofta på människor som klagar över sitt liv, vilka jag uppfattar som smått själviska. Och när jag säger själviska syftar jag faktiskt mest på sådana som säger att livet inte är värt. Att livet inte är värt att gå igenom. Och helt ärligt talat så syftar jag nog allra mest på ungdomar.
Förmodligen för att jag har stött på så många som klagar för att de inte orkar anstränga sig och klättra över muren och sådana som bara vill ha uppmärksamhet. Jag undrar bara en sak, och det är - skäms ni inte? Ni smutskastar det som gett er allt, egentligen. Utan livet hade ni inte haft föräldrar, vänner och några känslor eller vad det nu är som ni värderar. 
Och jag har sett allra mest av de två typer jag nämnde ovanför, dvs. de som stöter på något som de inte orkar med och de som söker uppmärksamhet. Till er som är för "lata", säg att ni är runt 15-18 år. Om ni stöter på något som ni inte orkar med nu, hur tror ni då att ni kommer kunna ta värre saker i framtiden? För det kommer alltid finnas något som kommer försöka tvinga dig ner på knä, och det är ditt val att trycka tillbaks och ställa dig upp. Och sådana som söker uppmärksamhet. Visst försöker vi alla att få uppmärksamhet på något sätt ett x antal gånger i livet. Men att göra en stor sak utav det, så som att säga att man hatar livet (t.ex.) är egentligen bara ett "fuck you" till dig själv. 
Har ni tänkt på det? För det är ert liv, ingen annans och ni är de enda som kan ändra på det. Visst finns det andra till för att hjälpa till lite, men det är du som väljer hur du ska agera.
Självklart vet ju inte jag har deras livssituation ser ut, men det kommer alltid finnas sätt att ta sig ur det.
Ingen kan leva ditt liv åt dig och göra saker åt dig, det är därför det finns utmaningar i allas liv. För vi ska ju bli starkare, inte odödliga, men starkare.
Du ÄR ditt liv.


- sophia

2 kommentarer:

  1. Så himla bra. Så himla rätt.
    Du är så fin, Sophia.

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Snälla rösta på mig och Litla i tävlingen årets häst! En röst betyder så himla mycket! Komentera genom länken:
    http://www.libresse.se/Pages/General/FlashContainer.aspx?id=58004&flashparamcontributionid=281663

    Sedan tryck på tummen upp för att rösta.
    Komentera sedan att du röstat i min blogg så kommer du upp i ett inlägg! :)

    Kramar Sossu

    SvaraRadera